Mute Spectacles

June 18, 2011 § 2 Comments

We know the filiation : movies share exhibition space with vaudeville (and chatauquas, visiting circuses and fairs, and so on)  in the early years of the 2oth century, and this is how they become popular.

Here’s another additional link : mute spectacles. This is what the Larousse entry about popular French theater of the 19th century (“Théâtre de Boulevard”) says about them :

Cependant, la naissance effective du théâtre de boulevard peut être datée du décret de Napoléon Ierconcernant les théâtres (8 juin 1806).

Mimes et pantomimes

L’empereur, qui méprisait la comédie et le drame, voulait ressusciter un grand théâtre tragique, d’inspiration héroïque et apologétique ; par ailleurs, le théâtre populaire lui semblait susceptible de devenir un instrument de subversion. Par ce décret, les théâtres principaux, la Comédie-Française et l’Opéra, sont consacrés à un art impérial officiel, tandis que les théâtres secondaires : Vaudeville, Variétés, Ambigu-Comique, Gaîté, etc., sont voués à des spectacles muets, c’est-à-dire à la pantomime, au ballet, aux numéros des acrobates et des jongleurs. Ce décret entraîna la désaffection des salles officielles, et de leurs ennuyeuses tragédies néoclassiques, par le grand public qui reflua rapidement vers le boulevard.

Après la chute de l’Empire, les spectacles muets continuent à avoir la faveur du public : on adapteHamlet en pantomime (1816) et Othello en ballet (1818). En 1817, les spectateurs des Funambules découvrent le mime Jean-Gaspard Baptiste Deburau, qui devient un célèbre Pierrot. Le mouvement prime encore la parole : Frédérick Lemaître lui-même, débutant en 1816, fait son entrée sur scène en marchant sur les mains.

Vers un théâtre des mots

À ce théâtre muet, gestuel et direct, succède, sous la seconde Restauration, un théâtre fondé sur le mot et les situations ; c’est, d’une part, le mélodrame, avec les pièces de Pixérécourt, de Caignez, de Ducange ; d’autre part, le vaudeville.

Mute spectacles were inherited all the way from Giovanni Servandoni’s 18th century spectacles of sets in movement to tell a story through décor only. Note how they survive in unofficial, secondary, underground dramatic formats in France’s early 19th century. Cinema piggybacks on existing popular, if unapproved, cultural forms: vaudeville, the melodrama, and mute shows. 

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§ 2 Responses to Mute Spectacles

  • Think special edition, ddo not want a laptop that looks like evesryone else, these are for you.
    When they’re done with their programs andd must vacate the school premises, many
    don’t likoe leaving with all their stuffs. It iis not a gopod practise to rush to the manufacturer to replace the keyboard without a second thought.
    They might be found directly from your laptop dealer,
    nearby office supply retailer, and also thru the
    several online merchants.

  • Tatiana says:

    Lastly, another thing you can add to jazz up your laptops’
    configuration is speakers. Remove all the small anchoring screws by using a small cros point screwdriver.
    Adjusable for normal desktop use, the laptop stand has accordion folpding legs to
    make it ultra-flexible.

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